Back

Το Βιολοντσέλο ή αλλιώς Τσέλο, είναι ένα έγχορδο μουσικό όργανο που παίζεται με δοξάρι. Έχει τέσσερις χορδές (από τη χαμηλότερη: ντο, σολ, ρε, λα), όπως και τα υπόλοιπα . Το βιολοντσέλο είναι το μπάσο όργανο της οικογένειας βιόλα ντα μπράτσο (viola da braccio) και δημιουργήθηκε τον 16ο αιώνα. Από τις αρχές του 19ου αιώνα εφοδιάστηκε με ακίδα, το λεγόμενο καρφί, με το οποίο στηρίζεται στο έδαφος. Ο βιολοντσελίστας, είναι πάντα καθιστός, τοποθετεί το βιολοντσέλο ανάμεσα στα πόδια του και το στηρίζει στο έδαφος με τη βοήθεια μίας ρυθμιζόμενης μεταλλικής ράβδου στήριξης. Το μέγεθος του σημερινού βιολοντσέλου καθιέρωσε ο Στραντιβάρι με μήκος σκάφους 75-76 εκατοστά και συνολικό ύψος 125 εκατοστά.

Δεν υπάρχουν διαφορετικά ήδη βιολοντσέλου εντούτοις στο εμπόριο υπάρχουν βιολοντσέλα σε διαφορετικά μεγέθη για παιδιά! Οι διαστάσεις αυτές ξεκινούν από βιολοντσέλα 1/8 (ενός ογδόου), 2/4 (δύο τετάρτων), 3/4 (τριών τετάρτων) και καταλήγουν σε κανονικές διαστάσεις βιολοντσέλου που είναι 4/4 (τεσσάρων τετάρτων) και συνολικό ύψος 125 εκατοστά. Το βιολοντσέλο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της μουσικής δωματίου καθώς και μίας συμφωνικής ορχήστρας! Εντούτοις στις μέρες μας και μέσα από πειραματισμούς μουσικών το βιολοντσέλο έχει πάρει ένα χαρακτήρα πιο μοντέρνο με πολλούς να το χρησιμοποιούν σε ποπ και ροκ μουσική!

Όπως έχουμε προαναφέρει το βιολοντσέλο κατασκευάζεται σε τέσσερα διαφορετικά μεγέθη δίνοντας την δυνατότητα εκμάθησης σε μικρά παιδιά. Το βιολοντσέλο κατασκευάζεται σε κλασματικά μεγέθη των 1/8 (ενός ογδόου), 2/4 (δύο τετάρτων), 3/4 (τριών τετάρτων) και 4/4 (τεσσάρων τετάρτων). Τα μικρότερα μεγέθη είναι τέλεια για μαθητές ηλικίας από 6 ετών! Αυτό ποικίλει αναλόγως της ωριμότητας και της μουσικής αντίληψης που έχει αναπτύξει ένα παιδί μέχρι εκείνη τη στιγμή. Ο σωματότυπος του παιδιού παίζει σημαντικό ρόλο γιατί τα δακτυλάκια του μαθητή πρέπει να είναι σε θέση να ¨αγκαλιάζουν¨ τις χορδές για καλύτερο ήχο. Τα μαθήματα ξεκινούν όπως σε όλα σχεδόν τα μουσικά όργανα με την εκμάθηση των νότων, των αξιών και μικρών εύκολων μουσικών κομματιών.

Το βιολοντσέλο θεωρείται από τα πλέον ¨δύσκολα¨ μουσικά όργανα για εκμάθηση από ένα μαθητή! Το βιολοντσέλο περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο μουσικό όργανο έχει στενή σχέση με το συναίσθημα που αναπτύσσει ο οργανοπαίχτης τη δεδομένη στιγμή! Εντούτοις τελειώνοντας τον δεύτερο χρόνο διδασκαλίας του βιολοντσέλο ένας μαθητής θα είναι σε θέση να εκτελεί μικρά μουσικά κομμάτια. Η όλη εξέλιξή του όμως εξαρτάται αποκλειστικά από τον ίδιο. Το ενδιαφέρον, οι ώρες μελέτης και γενικά η αγάπη του για το βιολοντσέλο είναι στοιχεία που αν συνδυαστούν μπορούν σε μικρό χρονικό διάστημα να καταστίσουν ένα αρχάριο μαθητή βιολοντσέλο σε ένα καλό οργανοπαίχτη!

Όπως όλα τα μαθήματα εκμάθησης μουσικού οργάνου έτσι και το μάθημα βιολοντσέλο είναι ατομικό. Δηλαδή τα μαθήματα διεξάγονται με τον μαθητή και τον καθηγητή μόνο. Αυτό δίνει την δυνατότητα στον καθηγητή να δίνει όλη του την προσοχή στον μαθητή για το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα. Η διάρκεια του μαθήματος ποικίλει αναλόγως του επιπέδου του μαθητή. Από την στιγμή που τα μαθήματα είναι ατομικά υπάρχει ελαστικότητα στο ως προς την ημέρα και την ώρα κατά την οποία θα διεξάγεται το μάθημα. Οι ακριβείς ημέρες και ώρες αποφασίζονται από κοινού μαζί με τον σπουδαστή πριν την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους. Με την πάροδο του χρόνου και καθώς ο μαθητής εξελίσσεται είναι δυνατόν η καθιέρωση έξτρα ωρών διδασκαλίας με άλλους μαθητές άλλων μουσικών οργάνων για την δημιουργία μικρών ορχηστρών ως απώτερο στόχο την εξοικείωση και την συνύπαρξη τους και με άλλα μουσικά όργανα.

Η σχολή προσφέρει αναγνωρισμένες εξετάσεις για όλα τα τμήματα που έχει. Οι πλείστες των εξετάσεων είναι από πανεπιστήμια και σχολές του εξωτερικού και κυρίως του Ηνωμένου Βασιλείου και της Τσεχίας. Όλα τα διπλώματα είναι αναγνωρισμένα από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού καθώς και από το σύνολο των πανεπιστημίων του εξωτερικού. Συνεπώς ανεξάρτητα του μουσικού οργάνου και του επιπέδου που θα φτάσει κάποιος τα διπλώματα που θα πάρει από τη σχολή μπορούν χρησιμοποιηθούν ως επιπρόσθετων προσόν για την εισαγωγή του σε πανεπιστήμια του εξωτερικού!

Όπως στα πλείστα μουσικά όργανα έτσι και στο τσέλο οι απόψεις ποικίλουν και διίστανται όσο αφορά τους καλύτερους μουσικούς του είδους. Στη μεγάλη ιστορία του τσέλου έχουν παρουσιαστεί αρκετοί μεγάλοι μουσικοί οι οποίοι τίμησαν το μουσικό αυτό όργανο. Αυτοί που κατά την δική μας γνώμη ξεχώρισαν είναι οι Jean-Louis Duport (1749-1819), Jacques Offenbach (1819-1890), Bernhard Cossmann (1822-1910), Gregor Piatigorsky (1903-1976), Pierre Fournier (1906-1986), Eleonore Schoenfeld (1925-2006), Jacqueline du Pré (1945-1987), Johann Sebastian Paetsch (1964).